Aktuellt datum och tid: ons sep 19, 2018 5:30 pm



Metoder för att underlätta whistleblowing

  • Författare
  • Meddelande
Offline

Jonas Löhnn

  • Inlägg: 5
  • Blev medlem: sön maj 06, 2012 9:24 pm

Metoder för att underlätta whistleblowing

Inläggsön jun 24, 2012 12:47 am

Ett sätt att underlätta och skapa större acceptans för visslare är det förhållningssätt som Toyota strävar efter i sin produktion; ”Kaizen”.
Det handlar om att man vill ha förändringar genomförda som förbättringar i små steg och att bejaka vars och ens ansvar att påtala möjligheter och fel.

Toyota beskriver själva metoden så här:
Ständig förbättring. Alla har ansvar för förbättringar. Ingen process är perfekt – Det finns alltid utrymme för förbättring, innovation och utveckling.
Alla har ett ansvar för förbättringar. I varje Toyota-fabrik över hela världen finns ett snöre vid det löpande bandet. Drar någon i det så stannar hela produktionen. Ändå uppmanar vi alla våra medarbetare att dra i snöret så fort de upptäcker något fel eller är det minsta osäker på någon detalj. Målet är att vi aldrig ska producera en felaktig produkt. Vägen dit är att öka ansvarskänslan hos varje enskild medarbetare för att de ska undvika misstag och för att de ska påtala fel eller tveksamheter redan när de uppstår. Vi söker inga syndabockar. I stället betraktar vi fel som möjligheter till lärande. Om inte felen kommer upp till ytan kan ju ingen förbättring ske.
”Får man verkligen stoppa produktionen?” frågar många. Ja, det får man – det är vårt absoluta allvar. Faktum är att vi ibland skickar anställda på mental träning för att de skall våga dra i snöret. Allt för att du ska få en bil som är fri från inbyggda fel.

Återgå till Synpunkter och tips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron